Ugrás a lényegre

Mi az a microservice? Újraírtuk az Admin.SCH-t

· 3 perc olvasmány
Schulcz Ferenc

Az Admin.SCH az az oldal, ahol a kollégisták kezelhetnek mindent, ami a Házon belüli internetezésükkel kapcsolatos: IP címet regisztrálhatnak, újabb eszközöket adhatnak hozzá, vagy bejelenthetik a szobai access point-jukat. Ez egy olyan weboldal, amit minden kollégista használt már, és életbevágó szolgáltatásokat tudnak itt beállítani – mondhatjuk tehát, hogy kritikus rendszerről van szó.

Az oldalt kiszolgáló backend a közelmúltban elkezdett elavulni, ráadásul a dokumentáció problémái és architekturális sajátosságai miatt nem tudtuk ésszerűen továbbfejleszteni. Nem volt hát más választásunk, mint hogy újraírjuk.

A korábbi Admin.SCH egy monolit webalkalmazás volt, ami azt jelenti, hogy a szoftver összes funkciója (IP cím regisztráció, Active Directory integráció, stb.) egyetlen “csomag” részét képezi. Ez a hagyományos megközelítés, egy programozás házinál is ezt használjuk: hiába bontjuk a megoldásunkat ezernyi .c és .h fájlra vagy osztályra, a végén mégis egyetlen bináris, azaz egy monolit készül belőle. Egy ilyen alkalmazást könnyebb fejleszteni, könnyebb tesztelni, hiszen csak egyetlen programot kell elindítani és ellenőrizni, és könnyebb deploy-olni, hiszen csak egyetlen dolgot kell felmásolni egy szerverre, és máris éles lehet a szolgáltatás.

Ennek viszont ára is van: a projekt növekvő kódbázisával az egyre átláthatatlanabb lehet, minden frissítéskor az egészet kell újratelepíteni, és egy hiba akár az egész szolgáltatást is térdre kényszerítheti.

OpenID vs. OAuth
Monolit rendszer vs. microservice architektúra

Úgy döntöttünk, hogy az új rendszert már microservice-ek segítségével építjük fel: nem egy nagy szolgáltatást készítünk, hanem több kicsit. Ezeknek a kicsi szoftvereknek aztán kicsi, meghatározott felelőssége is lehet – van például, ami az IP-k regisztrációját teszi lehetővé, van, amivel a saját AP-kat lehet bejelenteni, és így tovább. Ezzel nagyrészt megoldottuk az átláthatatlan kód problémáját, mert apró, önálló programokkal dolgozunk, amik mindig könnyen áttekinthetők maradnak. Lehetővé vált az is, hogy a komponensek külön fejlődjenek, ami különösen előnyös egy olyan projektnél, amin sok egyetemista dolgozik, mert mindenki a saját ütemében haladhat. A későbbi bővítés is egyszerű, hiszen az új szolgáltatások hozzáadásához nem kell belenyúlni az eddigi kódba. További előny, hogy a KSZK egyéb, a hálózat üzemeltetéséhez kapcsolódó, már létező szolgáltatásait is bele lehet vonni az Admin.SCH-ba.

A microservice architektúra viszont több hátránnyal is jár. Egyrészt a szolgáltatások közötti kommunikáció miatt előfordul, hogy ha az egyik szolgáltatás interfésze megváltozik, akkor több másik szolgáltatásba is át kell vezetni a változtatásokat. Ezen a problémán segít az API verziózás és az API dokumentációs eszközök használata (mint például az OpenAPI/Swagger). Az alkalmazás futtatását jelentősen bonyolíthatja, hogy sok kisebb szolgáltatásból áll, szóval szükségünk volt valamilyen rendszerre, ami a microservice-eket menedzseli.

A microservice-eket konténerekbe szerveztük, és a KSZK Kubernetes klaszterébe telepítettük. Az ebben futó Docker konténerek könnyedén példányosítható, leállítható és mozgatható process-ek, amikben egy-egy microservice fut. Megtalálható bennük minden, a futtatáshoz kellő dependencia, könnyen futtathatók, és a microservice-ek szeparációja is megoldott. A Kubernetes pedig a konténerek menedzselését, és a közöttük lévő kommunikációt biztosítja, azaz orkesztrálja őket. A konténerek Docker image-ekből készülnek, amiket git.sch.bme.hu szolgáltatásba épített Continuous Integration automatikusan előállít.

Az újraírás első ütemének célja az volt, hogy a kollégisták által használt funkciók kerüljenek át az új rendszerbe. Ez a cél meg is valósult, így jelenleg a két rendszer párhuzamosan fut. A legtöbb kollégista csak az új rendszerrel fog találkozni, ami teljesen különálló a régitől, viszont a felület át lett emelve, ezért csak kisebb átalakításokra volt most rajta lehetőség. A következő félévekben át szeretnénk alakítani a felületet és új funkciókkal bővíteni az új rendszert.

OpenID vs. OAuth
A régi és az új rendszer együttélése

Ha valamilyen hibát vagy szokatlan működést tapasztaltok az oldal használata közben, akkor adjatok fel ticketet a support.sch.bme.hu weboldalon!